THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Dec 28, 2009

Laki vs Perempuan

Apa beza lelaki dan perempuan di mata korang??


aku kadang2 sakit hati bila tengok lelaki yang cukup sifat lelaki tapi kadang2 berjiwa macam perempuan and sama jugak kalau perempuan yang cukup sifat wanita.. ada daya tarikan sebagai wanita tapi perangai sebijik macam jantan...kadang2 lebih dari jantan..aihhh....xsedor diri




Apa yang buat laki tertarik pada perempuan??




And apa yang buat perempuan tertarik pada lelaki??

Hukum Minuman Yang Dimasuki Semut

Orang kata, air yang dimasuki semut ni jika diminum bersama-sama semut tersebut, orang yang meminum’nya juga akan menjadi bodoh seperti semut. Tapi semut tu bodoh ke? Semut lebih bijak dari serangga lain sebenarnya. Apapun jom la kita tanya ustaz yang lebih mengetahui apa hukum minuman yang dimasuki semut dari pandangan Islam.

Soalan:

Bangkai semut yang masuk dalam minuman, apa hukumnya meminum air tersebut?


Jawapan:

Semut adalah binatang yang tidak mengalir darahnya. Bangkai semut adalah najis yang dimaafkan. Namun, masuk semut pada minuman itu, hukumnya ada 2 keadaan:

1) Semut masuk dalam keadaan sudah mati

Semut itu sudah menjadi bangkai tetapi jika masuk atas ikhtiar manusia, seperti memasukkan gula yang ada bangkai semut, maka air itu najis, tidak boleh diminum. Kalau masuk bukan ikhtiar manusia, contoh seperti ditiup angin selagi tidak mengubah sifat air, maka boleh diminum dengan syarat membuang dulu bangkai semut itu.

2) Semut masuk dalam keadaan hidup

Jika semut itu mati sendiri di dalam air, atas sebab ikhtiar manusia, maka air itu najis dan tidak boleh diminum. Ini boleh berlaku kerana air itu ditapis atau memasukkan gula yang ada semut, atau memasukkan air yang di dalam cawan mengandungi semut. Jika bukan dengan ikhtiar manusia, seperti ia masuk dengan sendirinya atau ditiup angin, maka tidak najis dan boleh diminum dengan syarat bangkai semut itu dibuang dahulu.

Wallahua’lam

Dec 16, 2009

BEWARE OF SUGAR!!!!....


Dec 15, 2009

Selulit = Kulit Limau

KULIT buah limau, selulit atau berilah apa gelaran sekali pun padanya, yang pasti nama itu bukan sesuatu yang digemari. Sekiranya diberikan pilihan pasti ramai yang ingin 'lari' daripada mendekati isu yang menjadi antara masalah tertua dalam dunia kecantikan. Kebencian itu bersebab, kerana ia punca tubuh tidak kelihatan langsing, malah kulit berselirat putih itu menjadikan seseorang tampak berisi, walaupun mungkin beliau tidak memiliki berat badan melampau.

Busana mahal juga tidak dapat menutupi kewujudannya kerana potongan tubuh dipenuhi kulit membonjol, terlihat jelas pada lengan, paha atau kaki dan memburukkan penampilan.

Lebih malang, kerana ia kerap dikaitkan dengan wanita, akibat struktur biologinya yang memiliki lapisan lemak lebih tinggi sekiranya dibandingkan dengan lelaki, menjadikan ia, masalah yang hampir pasti menjadi milik wanita.

Selulit cemari kulit: Keadaan kulit yang pelik cemari penampilan

SELULIT ada pada hampir semua manusia, tetapi sama ada ia mampu berkembang dan terus membesar atau sebaliknya, terpulang kepada empunya diri. Pada dasarnya, selulit adalah lapisan lemak di bawah kulit yang terletak pada atas otot. Jika selulit hanya membabitkan lapisannya saja, mungkin selulit tidak akan kelihatan.

Masalahnya, ada sebuah jaringan serat yang menghubungkan otot ke kulit. Jaringan itulah yang membuat bonjolan lemak di mana lemak terkumpul atau menekan lapisan lemak yang normal. Pemangkinnya adalah pertambahan berat badan, selepas melalui proses kehamilan dan fungsi metabolik seperti tidak bersenam dan hormon tiroid yang tidak aktif.

Eksekutif Bahagian Produk Pengguna L'Oreal, Irene Ng Ze Ann, berkata kulit manusia terdiri daripada dua lapisan lemak yang digelar lemak luaran dan lemak simpanan dalaman. Lemak luaran tidak menjadi masalah besar kerana ia tidak boleh dibuang, sebaliknya lemak pada bahagian dalam adalah lemak lebihan yang tidak digunakan dan terkumpul pada bahagian tertentu.

Sebenarnya manusia lahir bersama sel yang boleh berpotensi menjadi selulit yang sukar diatasi sekiranya langkah mengatasi tidak dilakukan segera. Ia adalah sesuatu yang 'hidup' kerana asalnya ia kecil, tetapi boleh membesar hingga menimbulkan bonjolan besar yang memburukkan sekiranya tidak dikawal, sama ada dari segi cara hidup atau melakukan rawatan untuk mengurangkannya.

"Adiposit adalah sel yang sentiasa laparkan gula dan lemak. Sel ini bukan saja boleh menjadi lebih besar, tetapi juga akan berganda apabila kapasiti penyimpanannya mencapai had maksimum. Dengan penggandaannya, adiposit akan menambah jumlah adipos lobul yang berbentuk seperti beg berlonggok.

"Longgokan lobul ini bertenggek pada pinggul, paha dan punggung untuk membentuk selulit yang menjadikan kulit kelihatan seperti span. Antara yang menjadi sarang selulit adalah bahagian kaki dan paha, punggung, perut dan lengan," katanya.

Beliau berkata, pemakanan yang tidak diatur dengan baik selain pengambilan minuman keras, berminyak, berlemak, kafein dan gula, adalah antara pemangkin pertumbuhan selulit.

Memburukkan keadaan sekiranya individu tidak menjalankan aktiviti menyihatkan seperti bersenam dan tekanan hidup. Hakikatnya ketidakseimbangan antara penyimpanan lemak dengan penggunaan semula bukan saja menambah selulit, tetapi menjadikan ia degil dan sukar dihilangkan.

Katanya, seseorang yang berjaya mengurangkan lemak serta menguruskan badan belum tentu dapat menghapuskan selulit kerana tubuh yang langsing bukan jaminan tiada lemak dan selulit.

Hakikatnya, tiada jalan pintas bagi menghilangkan selulit, namun ada pelbagai produk rawatan secara dalaman dan luaran kini boleh didapati di pasaran.


INFO: Selulit

Selulit lebih pantas hilang sekiranya diikuti dengan bersenam secara teratur kerana aktiviti berkenaan membantu membuang racun dan kelebihan lemak di bawah kulit.


•Hindari alkohol, minuman berkafein, sebaliknya lebihkan pengambilan air kosong. Kombinasi kafein yang banyak dan duduk lama di kerusi menyebabkan aliran darah tidak lancar dan memudahkan penghasilan selulit.


•Kurangkan makanan bergula, garam dan berlemak. Sungguhpun ada produk makanan menyatakan kurang lemak, ia mungkin menggantikannya dengan gula.

•Lebihkan pengambilan protein, buah-buahan dan sayur-sayuran. Pilih buah dan sayuran yang berwarna terang kerana ia mengandung antioksidan seperti mangga, bayam dan tomato.

Dec 14, 2009

Water...water...water

Correct timing to take water, will maximize its effectiveness to Human body.

Two (02) glass of water - After waking up - Helps activate internal organs

One (01) glasses of water - 30 minutes before meal - Help digestion

One (01) glass of water - Before taking a bath - Helps lower blood pressure

One (01) glass of water - Before sleep - To avoid stroke or heart attack

SINAR CAHAYA AYAT KURSI

Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas
pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami
terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap
kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah
sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan
lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya,
Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu,
dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia
akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,
Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap solat fardhu,
Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,
setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan
rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka
Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua
memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT
akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang
yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan
nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda,
"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."


"Utamakan SELAMAT dan SIHAT untuk Dunia-mu, utamakan SOLAT dan ZAKAT
untuk Akhirat-mu"

Subhanallah. ..

AMIN.....

Dec 10, 2009

Kesan Kafein


Kafein dalam kopi tingkat risiko serangan jantung
___________________________________________

WASHINGTON: Penyelidik Amerika Syarikat (AS) dan Kanada mendakwa kopi, antara minuman paling diminati di seluruh dunia, boleh menyebabkan serangan jantung.

Ini berikutan kehadiran bahan kafein dalam kopi yang meningkatkan risiko serangan jantung di kalangan peminum kopi serta kaitan genetik berbanding mereka yang tidak mengambil minuman itu.

Kajian yang disiarkan edisi terbaru Journal of The American Medical Association, mendakwa penyelidikan itu turut mengesahkan bahaya sebenar kopi berbanding kajian lalu yang mengesahkan manfaat atau keburukan kopi kepada jantung.

Dalam kajian 10 tahun itu, penyelidik AS dan Kanada terbabit mengkaji lebih 4,000 peminum kopi di Costa Rica dan mendapati kumpulan peminum itu terbahagi kepada dua jenis - golongan yang mempunyai genetik metabolisme kafein yang pantas atau perlahan.

"Peminum yang dapat meleraikan kandungan kafein dengan pantas dan minum dua cawan kopi atau lebih sehari, adalah 36 peratus lebih berkemungkinan mengalami serangan jantung bukan maut berbanding mereka yang minum sedikit minuman itu," kata Ahmed El-Sohemy, penyelidik dan Pengerusi Pemakanan Universiti Toronto.

Katanya, risiko kopi terbukti lebih tinggi di kalangan mereka yang memiliki metabolisma kafein yang perlahan, berusia kurang 50 tahun. "Golongan ini adalah empat kali ganda mengalami serangan jantung berbanding rakan sebaya yang minum sedikit atau tidak minum langsung kopi. Bagi mereka yang mempunyai kadar metabolisme pantas, kesan sebaliknya dicatatkan."

Pelbagai kontroversi menyelubungi beberapa kajian sebelum ini berikutan ada penyelidikan mendakwa kopi memberi kesan baik kepada kesihatan. Pada masa sama, kajian lain pula berpendapat sebaliknya.

Tetapi kini, kata El-Sohemy, penyelidikan mereka membuktikan kaitan sebenar minuman itu dengan kesihatan, khususnya jantung.

"Kami berminat mengetahui bagaimana ada segelintir orang yang mengelak meminum kopi dan ada yang ketagihannya pada waktu pagi. Kami mahu mengetahui jenis genetik yang memainkan peranan," katanya.

Takutnyaaaaa....sebab tu agaknya bila aku minum kopi aku jadi mcm org neves (hormon adrenalin dirembeskan...huhu) and xsenang duduk...jantung berdegup laju...slalu rs nak buang air kecil...wooo...bahaya ni...tapi kopi sedap...ermmm ;(

Jangan Terlalu Mencari Sempurna

Jika kamu memancing ikan……
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu……
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya……
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……


Begitulah juga……

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……
Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……


Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu……
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada……
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……
Kerana apabila ia mulai RETAK ….tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula……
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……


Begitulah juga……

Jika kamu sedang memiliki seseorang…. TERIMALAH dia seadanya……
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa……
Anggaplah dia manusia biasa……


Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN …. tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat
Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……


Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……
Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi……
Kamu akan MENYESAL ……


Begitulah juga……

Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU …. MENGASIHIMU ….dan MENCINTAIMU ….
Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……


Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain……
Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, sedangkan jika kita boleh m ema afkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …itu lebih BERMAKNA !



“Begitu hidup ini tiada yang abadi yg patah Kan tumbuh yang hilang Kan berganti, namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang hilang”

USED vs LOVED

USED vs LOVED


While a man was polishing his new car,
his 4 yr old son picked up a stone
and scratched lines on the side of the car.

In anger, the man took the child's hand
and hit it many times not realizing
he was using a wrench.

At the hospital, the child lost all his fingers
due to multiple fractures.

When the child saw his father.....
with painful eyes he asked, 'Dad when will my fingers grow back?'
The man was so hurt and speechless;
he went back to his car and kicked it a lot of times.

Devastated by his own actions......
sitting in front of that car he looked at the scratches;
the child had written 'LOVE YOU DAD'.
The next day that man committed suicide. . .

Anger and Love have no limits;
choose the latter to have a beautiful, lovely
life & remember this:
Things are to be used and people are to be loved.
The problem in today's world is
that people are used while things are loved.

Let's try always to keep this thought in mind:
Things are to be used,
People are to be loved.

Watch your thoughts; they become words.
Watch your words; they become actions.
Watch your actions; they become habits.
Watch your habits; they become character;
Watch your character; it becomes your destiny.

I'm glad a friend forwarded this to me as a reminder.
I hope you have a good day no matter what problems you may face
it's the only day you'll have before it's over